בין תרומה לקהילה לתרומה להלבנה

לאחרונה התבשרנו על חשדות לכאורה נגד אחד הבנקים בדבר הלבנת כספים באחד מסניפיו המהווה, אם אכן ארע, כשל ניהולי וערכי חמור ביותר. בעיתוי מעניין התבשרנו במודעות ענק על מקצועיותו של הבנק המתאפיינת בהקמתה של קרן נאמנות המתמחה בהשקעות בחברות התורמות לקהילה. היכולת של פירמה עסקית לקיים שקיפות מצד אחד וביקורת פנימית במנגנון קבלת ההחלטות מצד שני נקרא משילות תאגידית Corporate Governance זהו תאגיד שראשו במוסר ובאתיקה ורגליו ביכולות הטכניות והניהוליות.

במערך מתוקן של משילות תאגידית אין הכוונה רק להצהרת כוונות ערטילאית או כתיבת חזון מלוטשת על ידי יועץ עסקי או שיווקי, אלא מערכת שלמה של נהלים בדבר אופן קבלת ההחלטות העסקיות וביצוען; מערכת עם יכולת אכיפה וסנקציות ברורות למפירים אותה, אשר משולבת גם במערך משאבי האנוש על כל רבדיו – מהגיוס ועד הערכה וקידום של עובדים ומנהלים.

מערכת אשר לא מסתפקת רק בפירמה עצמה, אלא גם מרחיבה את גבולותיה בצורה פרואקטיבית לכל אורך ורוחב שרשרת האספקה על מנת למנוע התנהגות לא ערכית גם אצל השותפים והספקים. מערך שכזה צריך גם לתקשר את עצמו לכל חברי הארגון ולהבטיח הגנה למי שחושף התנהגות לא אתית. רק כך פירמה עסקית בונה תרבות ארגונית ערכית ובת קיימא ולא משאירה את החזון המעוצב כפלקט בחדר הישיבות.

בישראל נוטים לבלבל (לרוב בזכות יחצ"נים יעילים) בין אחריות חברתית לתרומה לקהילה. האחריות החברתית היא השלד הערכי הבסיסי של הפירמה – היא המצפן המוסרי והחזון החברתי. אחת הלבנים במבנה זה ואפילו לא החשובה שבהן היא התרומה לקהילה ויחד איתה נמצאות לבנים רבות נוספות כגון התייחסות הפירמה לאיכות הסביבה, זכויות הלקוחות והספקים, תנאי העבודה והיחס לעובדים ולמשפחותיהם.

ברור, אם כך, כי אין משמעות לתרומה לקהילה גם אם הושקעו בה מיליוני שקלים ועיצוב גרפי אם הארגון עצמו, בערוץ העיקרי שלו, אינו פועל בערכיות ובאחריות. הנזק לקהילה שיכול להיגרם מהשפעה שלילית של הפירמה או מוצריה – יהיה תמיד גדול לאין ערוך מהתועלת שבתרומה חיצונית לקהילה.

עוצמת הפעילות העסקית בערוצים העיקריים יכולה וצריכה לשמש מנוף חיובי להשפעה על החברה והקהילה הרבה מעבר לתרומה חיצונית או יחצ"נית. ולכן האתגר האמיתי הוא לשלב את פעילויות הליבה של הפירמה בתרומה לקהילה ועל ידי כך לתת משנה תוקף מוסרי ואף שיווקי הן לפעילות העסקית והן להשקעה בקהילה.

לא נותר אלא לקוות שהפירמות הישראליות יאמצו את הנורמות הנהוגות בעולם בתחום זה ושנוכל כצרכנים וכאזרחים ליהנות מכך.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן